Nykypäivän afgaaninvinttikoira on kulkenut pitkän matkan. Keski-Idän haastavissa elinoloissa syntynyt metsästäjä tunnetaan nykyään näyttelykehien eleganttina kaunottarena. Länsimaissa muovautuneen hohdokkaan näyttelykoiran silkkisen turkin alle, sen geeniperimään, kätkeytyy kuitenkin rodun todellinen historia älykkäänä ja pelottavan tehokkaana metsästäjänä. Jotta voisimme ymmärtää rotuamme kunnolla, sen luonnetta sekä oikeanlaista rakennetta, olisi meidän tarpeen tuntea sen lähtökohdat - Se miksi rotu aikanaan kehittyi sellaiseksi kuin kehittyi.
Afgaaninvinttikoira
tunnetaan kotialueellaan nimellä tazi. Persian Dictionary antaa sanalle tazi kaksi merkitystä:
1) Arabiasta
kotoisin oleva
2) se/hän joka laukkaa.
Tazi tarkoittaa myös puhdasta,
aitoa,
koiriin liitettynä se tarkoittaa vinttikoiraa. Tazi palang taas tarkoittaa gepardia
eli “häntä joka laukkaa”. Tazi sanana liittyy siis nopeuteen, puhtauteen
ja arabialaiseen alkuperään. Lisäksi on muistettava että tazi ja saluqi tarkoittavat samaa asiaa kahdella eri kielellä - pitkäraajaista metsästävää vinttikoiraa kutsuvat toisen alueen ihmiset taziksi kun taas toisella alueella asuvat nimeävät saman koiran saluqiksi. (Näinhän meillä länsimaissakin aluksi niputettiin molemmat rodut saman nimikkeen, persian vinttikoiran, alle).
Tazin historia ulottuu
satojen, jopa tuhansienkin vuosien päähän, aikaan jolloin tämän tyyppiset
koirat ensimmäisen kerran ajautuivat Afganistaniin ja sen lähi-alueille
Keski-Idästä. Niitä joilla oli tihein turkki alettiin kasvattaa vartioimaan
laumoja sekä metsästämään pienempää ja suurempaa riistaa ja petoja. Niillä oli
mantelinmuotoisissa silmissään terävä näkökyky, ne näkivät pitkälle. Ne olivat
tunnettuja ongelmanratkaisukyvystään, kyvystään ajaa riistaa näön avulla sekä
kalkuloida tehokkaasti ajoa pystymällä ennakoimaan pakenevan saaliin käännökset
ja juoksusuunnat. Tazilla oli pitkät jalat ja voimakkaat lonkkaluut jotka olivat
leveälle asettuneet ja sarvennaiset jotka erottuivat selvästi. Tämä uniikki
rakenne mahdollisti paremman joustavuuden niiden juostessa kivikkoisessa ja
vaikeassa maastossa. Tazi kykeni pysähtymään kuin seinään ja samalla valmiina
uuteen käännökseen vaikka “kolikolla” ilman että nopeus kärsi suunnanmuutoksesta, ja sitten jälleen suuntaamaan saaliin perään suurella
voimalla. Ne olivat suosittuja metsästäjiä ja tunnettiin koirina jotka pystyivät
tappamaan jopa lumileopardeja ja susia ilman ihmisten apua. (Toisaalta on
jonkun verran väitelty saalistivatko ne ihan oikeasti lumileopardeja, vai
ovatko nämä tarut ja puheet vain ensimmäisiä afgaaneja britteihin tuoneiden
länsimaisten ihmisten romantisoitua liioittelua tai alkuperämaan väen hieman liioittelemia
“kalajuttuja”.) Paikalliset uskovat sen olleen juuri se koirarotu joka valittiin mukaan Nooan arkkiin, ja sen vieminen maasta oli pitkään kiellettyä.
Dokumentoidusta
historiasta ei löydy kuin harvoja viittauksia tazeihin, mutta tämä johtuu
pitkälti siitä ettei näiden alueiden kulttuureilla ollut tapana muutenkaan
kirjoittaa historiaa kovien kansien väliin. Uzbekistanista,
läheltä Jangikazkania, Kizilkum aavikolta peräisin on yksi petroglyfi
ajoitettuna 3100eaa – Siihen on kuvattu ”lentävä tazi” joka selvästi on
hapsullinen. Tunnetuin selvästi afgaaniamme muistuttava koira lienee
kuvattu 1813. Kuvassa on mies jousen kanssa rinnallaan musta ja melko karvainen vinttikoira. Monet kirjat kertovat Balkhin luolista Baluchistanista löydetyistä muinaisista luolamaalauksista joihin oli kuvattu tazeja, mutta tarkemmat selvitykset ovat osoittaneet niiden olleen satua. Kyseisellä alueella ei edes ole kuvatun kaltaisia luolia eikä maalauksista koskaan ole saatu mitään kuvia todisteiksi.
Ihmiset vaelsivat
nomadeina karussa maastossa, tasangoilla ja erämaassa paimentaen lammaslaumoja. Aluksi pysyvää asutusta oli hyvin vähän. Tazit seurasivat nomadeja, ne pitivät lammaslaumat koossa. Jos jänis tai gazelli
ilmaantui näköpiiriin, koirat ajoivat sen kiinni – ajon jälkeen koirat saavat
nostettiin hevosen selkään ja siellä ne saivat matkata kunnes ovat tasaantuneet
ja jaksoivat taas varmasti kulkea karavaanin vierellä. Ajot saattoivat kestää monia kilometrejä kerrallaan – vaadittiin sitkeyttä, kestävyyttä, taistelutahtoa.
Rakenteelta vaadittiin vahvuutta, ketteryyttä ja nopeutta. Koira ei saanut mennä helposti "rikki". Ihmiset
eivät kuitenkaan olleet riippuvaisia tazien tuomasta saaliista, mukana kulkeva
lammaslauma takasi kyllä lihansaannin vaikka niitä teurastettiinkin vain
säästeliäästi. Tazien saaliit toivat vaihtelua, olivat herkuttelua.
Myöhemmin osa nomadeista
alkoi asettua aloilleen, toiset vaelsivat edelleen osan vuodesta laitumilla. Alkoi
syntyä kyliä maanviljelyksen ympärille. Ihmiset metsästivät gaselleja, villiaaseja, villisikoja
sekä kalastivat. Tasankojen villieläimet olivat hyvin nopeita, ja nyt tazien
rooli korostui ravinnon tuojina. Kotieläimiä ei nyt syöty vasta kuin viimeisenä
vaihtoehtona.
Tazit olivat
arvotavaraa, niistä pidettiin hyvää huolta. Sanonta “Highest dogs belong only to the
highest men”, (korkea-arvoisimmat ihmiset omistavat arvokkaimmat koirat) sopi
tähänkin. Nomadienkin parissa tazit olivat statussymboli. Jokaisella
heimolla oli hierarkiansa, päällikkönsä ja loput jäsenet kuuluivat mukaan
verisiteiden tai avioliittojen kautta. Varakkuutta ei myöskään mitattu kullalla
tai muilla arvotavaroilla – Rikkain oli se kenellä oli eniten eläimiä
laumoissaan. Heimoissa oli myös eroja, toiset heimoista olivat arvostetumpia
kuin toiset. Ja näillä arvostetuimmilla oli myös laadultaan parempina pidettyjä
tazeja.
Aloilleen asettumisen
jälkeen syntynyt rikas yläluokka piti tazejaan kennelissä (Tazi-khane) ja
niistä huolehti oma “kennelpoika” eli tazi-ban / yuz-ban / yuz-bashi. Oli
ammattina arvostettu vaikka kuuluikin palvelijoihin ja otti kunniaa koiriensa
taidoista.
Alkuperäalueen
suhtautuminen koiriin oli tietysti myös aivan erilaista kuin meillä
länsimaissa. Niitä, kuten kaikkea muutakin, joko siedettiin tai vaalittiin, asiasta
riippuen, Allahilta peräisin olevana. Ylipäätään siinä missä länsimainen
ihminen haluaa jalostaa ja parantaa vähän kaikkea mahdollista, tuolla ei tällaista
tarvetta ollut. Kaikki hyväksyttiin ja elettiin esimerkiksi luonnon
asettamilla ehdoilla, vaikka tarkoittikin myös melko
karua ja haastavaa arkea. Uskonto saneli myös osansa, osansa oli perinteellä.
Pääpiirteittäin koira eläimenä oli saastainen, mutta koiranpito jotain
tiettyä käyttötarkoitusta varten oli sallittua. Tazeja pidettiin nimenomaan
metsästyskäyttöön ja tämän hyötykäytön takia ne olivat erityisiä. Katukoirista
erosivat myös massiiviset ja usein hurjat vartiokoirat, joita pidettiin myös karkoittamaan
petoja laumojen kimpusta. Tavallaan muita rotuja tai rotutyyppejä ei siellä
sitten ollutkaan, ainakaan sellaisenaan kuin me niitä lokeroimme.
Tazien kasvatuksessakin määräävä tekijä olivat metsästysominaisuudet. Mitä parempi metsästäjä, mitä nopeampi ja sitkeämpi, sen arvokkaampi koira oli. Tyyppijalostusta ei tunnettu sellaisenaan kuin meillä eritoten nykypäivänä. Toki paikallisillakin oli omia mieltymyksiään, mutta kukaan ei keskittynyt viilaamaan oikeanlaista ilmettä tai hännänkiinnitystä. Pitkälti koirat lisääntyivät heimojen omien populaatioiden sisällä, sulhot valittiin käyttöominaisuuksien, maineen, taikauskon tai puhtaasti tunnesyiden perusteella. Monesti vaikuttivat myös heimon sisäiset suhteet, vähänkuin ihmistenkin välisissä naimakaupoissa. Vahvin elementti vaikuttamassa koirien kasvatukseen oli kuitenkin puhtaasti luonto itse. Aivan kuten myös ihmisten ja hevostenkin suhteen, luonnonvalinta karsi jalostuksesta heikot ja elinkelvottomat, ja sukuaan jatkoivat olosuhteisiin parhaimmin sopeutuvat, toimintakykyiset ja vahvat yksilöt.
Tazien kasvatuksessakin määräävä tekijä olivat metsästysominaisuudet. Mitä parempi metsästäjä, mitä nopeampi ja sitkeämpi, sen arvokkaampi koira oli. Tyyppijalostusta ei tunnettu sellaisenaan kuin meillä eritoten nykypäivänä. Toki paikallisillakin oli omia mieltymyksiään, mutta kukaan ei keskittynyt viilaamaan oikeanlaista ilmettä tai hännänkiinnitystä. Pitkälti koirat lisääntyivät heimojen omien populaatioiden sisällä, sulhot valittiin käyttöominaisuuksien, maineen, taikauskon tai puhtaasti tunnesyiden perusteella. Monesti vaikuttivat myös heimon sisäiset suhteet, vähänkuin ihmistenkin välisissä naimakaupoissa. Vahvin elementti vaikuttamassa koirien kasvatukseen oli kuitenkin puhtaasti luonto itse. Aivan kuten myös ihmisten ja hevostenkin suhteen, luonnonvalinta karsi jalostuksesta heikot ja elinkelvottomat, ja sukuaan jatkoivat olosuhteisiin parhaimmin sopeutuvat, toimintakykyiset ja vahvat yksilöt.
Koulutus metsästystä
varten alkoi jo pentuaikana. Kun tazi-ban huomasi potentiaalia kahden pennun
leikeissä, toinen opetettiin seuraamaan saalista ja kun se väsyi, jatkoi toinen
tazi siitä. Näin työskentelevät koiraparit olivat ihannoituja.
Maasto tarjosi vaihtelua,
riistana jänikset, kettu ja gazelli. Gazelleja metsästettiin haukkojen kanssa –
haukat opetettiin häiritsemään gazelleja syöksymällä niiden päätä kohti niin
että kiinnitettiin lihan palanen kesyn gazellin sarviin. Metsästyspäivänä
lähdettiin liikkeelle ratsain, miehet kuljettivat tazeja hevosen selässä
edessään jotta niiden voimat säilyisivät itse jahtiin. Haukat vapautettiin
etsimään saalista. Kun haukka paikallisti gazellin, se osoitti sen
metsästäjille pyörimällä ilmassa sen yläpuolella. Haukan hyökkäykset erottivat
gazellin laumasta ja hidastivat sen pakoa. Koirat päästettiin jahtiin ja ajo jatkui
kunnes gazelli kaatui. Sen jälkeen koirat pitivät sen maassa kunnes metsästäjä
pääsi paikalle tappamaan sen.
Uskaliaimmat
metsästivät villiaaseja. Ne olivat haastavia, nopeita ja erittäin varovaisia
eläimiä. Niitä pidettiin erittäin arvostettuina juuri haastavuuden vuoksi.
Metsästys oli riskipeliä jossa saattoi menettää hevosensa, raajansa tai jopa
elämänsä. Näiden gur:ien metsästyksessä kunnostautuneet tazit olivat todellista
arvotavaraa, kennelinsä helmiä. Moni Shah paransi imagoaan onnistuneella gurin
metsästyksellä, Shah Bahram oli aivan virtuoosi. Huvin vaarallisuudesta
huolimatta hän vietti vapaa-aikansa jahdissa taziensa kanssa ja ansaitsi
itselleen arvonimen Bahram Gur. Loppunsakin hän kohtasi kuinkas muuten kuin
ratsailla.
Osattiin tazeja myös
hemmotellakin - Sultan Mahmud Ghaznavi, nimensäkin perusteella kotoisin
Ghaznista. Hän peri isältään pienen osavaltion ja muodosti siitä imperiumin. Hän
vaali omia tazejaan ja halusi niille kultavillasta kudotut lämpimät takit sekä
jalokivin koristellut pannat. Hänen jokaisella tazillaan oli oma
henkilökohtainen hoitajansa huolehtimassa niiden tarpeista. Silti mitään
tuhannen ja yhden yön satua tazit eivät kuitenkaan elelleet, niin että olisivat
maanneet silkkityynyillä palvelijoiden löyhytellessä niitä palmunlehvillä –
niinkuin usein länsimaisten ihmisten mielikuvissa. Kuvat 1900-luvun puolelta
Afganistanin kuninkaallisista kenneleistä jo osoittavat että kennelit olivat
isoja, kolkkoja kivirakennuksia ilman sen kummempia mukavuuksia. Mutta tämä
kuuluu kategoriaan maassa maan tavalla – ei monilla ihmisilläkään asumukset
noilla seuduin sen kummempia olleet. Ja samalla mentaliteetilla Sultan Mahmud Ghaznavin
tazeilla vallitsi koiriksi todelliset kissanpäivät.
Lähteet:
Looking for Zardin – Bear Rowell – The Afghan
Hound Review – September-October 2001
Gazehounds – The Search fo Truth – Constance O.
Miller
Culture and Customs of Afghanistan - Hafizullah Emadi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti